![]() |
Zroj: wiki |
Co je to hřídel
Hřídel je rotační součástka podlouhlého tvaru, na kterou jsou obvykle připojeny další díly, které se díky ní otáčí okolo její osy. Jaké to mohou být díly? Ozubená kola, řetězová kola, spojky, řemenice, kladky nebo vačky. Chceme-li něco roztočit, potřebujeme zkrátka hřídel.
Hřídele se dělí do dvou skupin podle funkce a namáhání na nosné a hybné. Nosné hřídele nepřenáší výkon (točivý moment) a jsou využívány pouze na to, aby držely otáčející se část nebo se s otáčející částí také točily. Najdeme ji například u uchycení kol železniční vlečky.
Oproti tomu hybné hřídele jsou obvyklejší a mnohem častěji využívané. Jsou otočné a přenášejí výkon, tedy krouticí moment na další součásti strojů a jsou upevněny v ložiskách. Pohání je obvykle motor, spojka, ozubený, řetězový nebo řemenový převod.
Hybné hřídele se dělí dále na normální, tedy hřídele z plného materiálu, na koncích, kde je namáhání materiálu nejmenší, jsou zúžené, uprostřed silnější. Dutá hřídel, jak napovídá název, obsahuje méně materiálu a zároveň je pevnější, je tedy schopná při stejné hmotnosti jako normální hřídel přenášet větší výkon. Drážková hřídel má na povrchu vyrobené podélné drážky, které slouží k požadovanému posunu rotačních částí umístěných na hřídeli. Klikovou hřídel používá většina z nás každodenně v automobilu. Jde o hřídel, která přenáší v soustrojí přímočarý pohyb na otáčivý a naopak. Právě v autě jsou na klikovou hřídel připojeny válce motoru.
Jakým způsobem se dají hřídele napojovat?
Pomocí mnoha druhů hřídelových spojek. Podívejme se na ty zajímavější. K vyrovnání nesouososti hřídelí se využívají pružné spojky, pojistné třecí spojky chrání proti škodám způsobeným přetížením stroje a velmi zajímavou skupinou tvoří magnetické spojky, kdy je na dvou částech spojky silný zemský magnet a pohyb je přenášen bezkontaktně i přes stěny.
![]() |
Magnetická hřídelová spojka |
Žádné komentáře:
Okomentovat