sobota 31. října 2015

Jak funguje a jaké jsou výhody automatické převodovky

Většina českých řidičů jezdí v automobilech s manuální převodovkou. Mnoho z nich cítí k automatům ostych nebo otevřeně prohlašují, že správný řidič jezdí jedině s manuálem. Ten, kdo si však automat vyzkoušel, většinou ocení jeho výhody a možnost více se věnovat řízení. Princip manuálního řazení je více či méně známý, ale víte, jak funguje automatická převodovka?

Zdroj: wiki


Stejně jako u motorů s manuální převodovkou má automat za úkol umožnit motoru využívat široké spektrum otáček pro jednotlivé rychlostní stupně. K řazení rychlostí, které udrží motor v optimálních otáčkách, však pro řidiče odpadá nutnost používat spojku a řadicí páku, mechanismus automatické převodovky vše zařídí sám.

Existuje několik druhů automatických převodovek

Nejznámější a také nejobvyklejší je hydrodynamická převodovka s měničem točivého momentu. Máte-li automobil s automatem, pak pravděpodobně tento druh vozíte pod kapotou. Obdobným typem je dvojspojková převodovka, kterou používají pod označením DSG automobily koncernu VW a která zajišťuje velmi rychlé řazení rychlostních stupňů. Automatizovaná převodovka se funkčně přibližuje manuálnímu řazení, jen v tomto případě automatika zajišťuje funkci spojky a místo řadicí páky posouvají ozubená kola převodovky servomotory. Posledním typem, který však funguje na trošku jiném principu, je variátor. Tento druh automatického řazení znáte ze skútrů.

Stále nejrozšířenějším typ automatu tedy využívá místo klasické spojky měnič točivého momentu. Jeho úkolem je plynulý rozjezd a přenos výkonu motoru do převodovky. Funguje na principu proudění oleje přes mechanismus lopatek, olejového čerpadla a odstředivou silou se dostává směrem do turbíny, kterou roztáčí. Měnič točivého momentu funguje ve třech režimech. Když stojí řidič při zařazené rychlosti (D) na brzdovém pedálu, čerpadlo se otáčí a turbína stojí. Po uvolnění brzdy se roztáčí turbína a auto se rozjíždí.
Jinak jsou u automatu řešeny i převody. Oproti klasickému manuálu s oddělenými převody využívá automat planetovou převodovku. Zjednodušeně jde o systém ozubených kol, o kolo kterých obíhá velké ozubené kolo a pomocí přibrzdění jednotlivých součástí soukolí se mění převodový poměr.



Automat nebo manuál? 

Systém automatické převodovky má oproti manuálu několik výhod. Ponechme stranou komfort řidiče, plynulé rozjíždění a možnost držet pravou rukou za jízdy místo řadicí páky ruku manželky. Hlavní výhodou je především fakt, že s automatem šetříte motor. Převodovka vás nenechá „přetáčet“ motor, vydrží tak déle i řidiči se špatnými návyky. Automat ho takzvaně drží na uzdě.  To, že v autě máte automatickou převodovku, která řazení a práci se spojkou obstará za vás, však neznamená, že je motor nezničitelný a nemůžete špatnými návyky jeho životnost výrazně zkrátit. Jedním z nešvarů řidičů s automatem je túrování motoru před zařazením rychlosti (D), jak je často vidět v amerických akčních filmech. Soukolí v mechanizmu automatické převodovky potřebuje srovnat rychlosti ideálně ve volnoběhu, jakékoliv vyšší otáčky pak během řazení škodí. Dalším špatným návykem je používání parkovacího stupně (P) místo ruční brzdy. Tento režim je určen pro parkování na rovině nebo ve velmi mírném sklonu, používáním v prudším kopci můžete parkovací mechanismus nenávratně poškodit. Nevýhodou automatu, na kterou je dobré nezapomínat, je fakt, že auto nemůžete táhnout nebo roztlačit.

Žádné komentáře:

Okomentovat